20 listopad 2017

W kwietniu ruszy budowa kolejki gondolowej we Wrocławiu

 
 Dwie stacje kolejki, dwa brzegi Odry, dwie minuty jazdy dwoma wagonikami (Fot. Mackiewicz & Szydło)

 

Do końca marca wykonawca kolejki gondolowej, która połączy brzegi Odry na wysokości budynku C-13 ("serowca"), uzyska pozwolenie na budowę. Jeśli pozwoli na to pogoda, prace ruszą w kwietniu. Wciąż jednak nie wiadomo, jaką sumą inwestycję dofinansuje miasto

 
Jesienią brzegi Odry połączy pierwsza we Wrocławiu kolejka gondolowa. Politechnika Wrocławska w ten sposób chce skomunikować swoje dwa budynki: Geocentrum przy ul. Na Grobli i "serowiec" przy wybrzeżu Wyspiańskiego. W inwestycji wesprze ją magistrat - prezydent Rafał Dutkiewicz podpisał we wrześniu 2011 r. list intencyjny w tej sprawie, obiecując pokryć połowę kosztów budowy kolejki.
 
 
Nie wiadomo, ile dołoży miasto

Politechnika Wrocławska miała jednak problemy z wyłonieniem wykonawcy. Początkowo zakładano, że kolejka będzie kosztować góra 8 mln zł. Ale we wszystkich trzech przetargach zgłosił się tylko jeden oferent, proponując wykonanie prac za mniej więcej 12 mln zł. Uczelnia przyjęła ofertę austriackiej firmy Doppelmayr dopiero za trzecim razem. Wykonawca ma polski oddział w Bielsku-Białej, a w Polsce zbudował już ponad 30 takich kolejek, głównie w górskich miejscowościach. Za montaż kolejki gondolowej we Wrocławiu, szkolenie personelu i półroczną obsługę sprzętu dostanie 12,7 mln zł.
 
Trwają rozmowy uczelni z miastem na temat sumy, jaką ostatecznie dołoży magistrat. Początkowo była mowa o 4 mln zł, bo tyle wynosiła połowa zakładanego kosztu inwestycji. W rzeczywistości kolejka kosztuje o prawie 5 mln zł więcej.

- Urząd miasta obiecał dołożyć 6 mln zł do budowy - informuje Andrzej Charytoniuk z biura prasowego PWr. Ale okazuje się, że nie jest to takie pewne.

- W liście intencyjnym była mowa o 4 mln zł od miasta. Od tamtej pory żadne inne decyzje w tej kwestii nie zapadły - mówi Arkadiusz Filipowski z biura prasowego magistratu.

 
 
 
366 osób na godzinę

Na początku kwietnia mają ruszyć pierwsze prace budowlane przy ul. Na Grobli i przy wybrzeżu Wyspiańskiego. Powstaną tam dwie czerwono-szare stacje kolejki. Stacja nr 1 stanie przy ul. Na Grobli, a stacja nr 2 - po drugiej stronie Odry. Będą miały skośne dachy. Na obu pojawi się logo politechniki, a część zabudowy będzie przeszklona.

W kolejnym etapie stacje zostaną połączone wyciągiem linowym, po którym wahadłowo będą się poruszały dwa czerwone wagony, każdy 15-osobowy. Liny będą miały rozpiętość 371 m, a kurs z brzegu na brzeg ma trwać prawie dwie minuty. Wagony zawieszone prawie siedem metrów nad taflą rzeki mają rozwijać prędkość 0,5 m/s, a w ciągu godziny przewozić będą do 366 osób. Z kolejki bezpłatnie będą korzystali studenci i pracownicy Politechniki Wrocławskiej oraz posiadacze urbancard. Reszta będzie płacić jak za kurs komunikacją miejską, co budzi wątpliwości np. wśród wrocławskich radnych Platformy Obywatelskiej.

- Skoro miasto dokłada się do tej inwestycji, dlaczego mieszkańcy mieliby płacić za przejazd kolejką, a studenci nie? - pytała Elżbieta Góralczyk na zebraniu miejskiej komisji ds. infrastruktury w listopadzie.
 
 
Zdjęcia:
 
       
 
 Więcej na: wroclaw.gazeta.pl
Share

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Ostatnie komentarze

Partnerzy